Intermittent fasting: goed voor een gezonde leefstijl?
  • Categorie: Afvallen
  • 16 juni 2022
  • Geschreven door: René Dekker

Waarschijnlijk komt de term je al bekend voor, want intermittent fasting is momenteel een veelgebruikte methode om af te vallen. Maar wat betekent het nu precies en hoe pas je het toe?
Lees alle informatie hierover in deze blog.

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting staat voor afwisselend vasten. Het is een eetpatroon met specifieke tijdvakken waarin je gaat vasten of juist eten. Het tijdvak van vasten is doorgaans wel langer dan die van eten.
Er zijn diverse mogelijkheden wat betreft de keuze voor de tijdvakken: van periodiek vasten tot 24 uur vasten.

Periodiek vasten: alleen de lasten en toch eten met gasten

De meest toegepaste afwisseling met betrekking tot de tijdvakken is 16 uur vasten versus 8 uur eten. Het handigste is dan om vanaf 20 uur ’s avonds tot 12 uur de volgende middag te vasten. Je kunt dan namelijk nog gezellig lunchen met collega’s of dineren met het gezin of vrienden. Het ontbijt en de snacken in de avond zijn toch vaak momenten die je (doordeweeks) alleen doet, dus dan is het minder moeilijk om dit te moeten overslaan.

24 uur vasten

Een alternatieve tijdsindeling bij intermittent fasting is 24 uur vasten. Dan wordt er 1 dag geheel gevast en op de resterende 6 dagen mag je dan alleen de aanbevolen minimale hoeveelheid calorieën nuttigen. Als je een hele dag vast, stijgt bovendien ook de aanmaak van het groeihormoon. Dit groeihormoon zorgt zowel voor het herstel van je cellen en weefsels (zoals je spierweefsel) als voor het halen van de benodigde energie uit je vetopslag, oftewel je vetverbranding.

Om en om

Om en om betekent dat je de ene dag minimaal eet (nog geen kwart van de aanbevolen hoeveelheid energie/calorieën) en de volgende dag weer normaal mag eten.

Effectief afvallen met intermittent fasting

Een belangrijke factor bij het afvallen is dat je minder energie binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Alleen dan gaat je lichaam je vetreserves gebruiken om dit te compenseren.
Bij intermittent fasting krijg je door de vastperiodes in totaal minder eten/energie binnen. De aanmaak van insuline daalt en je lichaam haalt dan dus de benodigde energie uit je vetreserves.
Uiteraard is dit ook goed bij het voorkomen van diabetes. Hiernaast zorgt een dag vasten er ook voor dat je lichaam het hormoon noradrenaline aanmaakt. Door dit hormoon gaat je lichaam vetzuren uit je vetcellen halen voor verbranding. Je hebt dus een verbeterde stofwisseling.

Is intermittent fasting gezond?

Er werden al enkele gezonde voordelen genoemd van intermittent fasting, zoals het voorkomen van diabetes (type 2) en een toename van je groeihormoon. Maar er zijn nog meer gunstige effecten op de gezondheid. Het risico op hart- en vaatziekten kan ermee worden verlaagd, aangezien je cholesterol- en triglycerideniveau laag blijven. Tevens bevordert het je hersenfunctie. Vasten stimuleert namelijk de aanmaak van nieuwe neuronen, beschermt je hersencellen tegen eventuele beschadigingen en bevordert ook de algehele werking van je hersenen.
Een nadeel van intermittent fasting is dat er geen lange termijn onderzoeken hebben plaatsgevonden naar de effecten op de gezondheid.

Volgens een onderzoek kan door een langdurige afwisseling tussen vasten en eten je metabolisme veranderen, waardoor je na verloop van tijd minder calorieën verbruikt en ook minder gaat afvallen. Zoals met bijna alles in het leven: doe het met mate. Te lang vasten is namelijk weer erg slecht voor je lichaam. Iedereen kent de gevolgen van een hongerstaking wel.