KFC verkozen tot Liegebeest 2015

liegebeest verkiezingKentucky Fried Chicken (KFC) is gekozen door het Nederlands publiek tot Liegebeest van 2015. Dit is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. KFC krijgt de prijs omdat zij op haar websitepagina “Don’t worry, Eat Happy” kakelt dat je je ‘geen zorgen hoeft te maken’, omdat zij zorgen voor ‘goede kwaliteit kip’. Maar KFC gebruikt gewoon plofkip en daar maken veel consumenten zich juist wel zorgen over. KFC kreeg dan ook verreweg de meeste stemmen van de zes genomineerden. Nummer twee en drie in de verkiezing zijn de varkensconcepten Duroc d’Olives en Friberne – beide te koop bij (Keur)slagers. Beide hebben aangegeven het gewraakte promotiemateriaal aan te passen. Iedereen kan vandaag de digitale Liegebeest Trofee uitreiken aan KFC via Twitter of Facebook.

Kandidaten stoppen met misleiden
Van de zes kandidaten hebben er vier toegezegd om de reclame aan te passen. De kandidaten gaven toe dat zij mogelijk misleidend waren. Duroc d’Olives, genomineerd vanwege een foto van een big in het gras, heeft alle promomateriaal met deze foto teruggetrokken en ontwerpt een nieuwe folder. De varkens komen namelijk niet buiten. Ook Frivar gaat aanpassingen doen aan de folder over het Friberne Gaasterland kruidenvarken: zo verdwijnt bijvoorbeeld het weiland van de folder, net als de woorden ‘vrolijke’ en ‘blije varkens’ en ‘stressvrije omgeving’.

Danone meldde aan Wakker Dier dat zij niet 100% kunnen garanderen dat alle koeien buiten komen, en zal het plaatje van koeien in de wei daarom van de Danone Nature yoghurt verwijderen.

Melkunie is de enige producent die niet alleen de verpakking aanpast, maar ook aangeeft te gaan onderzoeken of zij het welzijn van de dieren kunnen verbeteren. Op de geitenmelk verpakking prijkt nu een geit in de wei, terwijl de geiten niet buiten komen. Melkunie past de verpakking aan en geeft aan op zoek te gaan naar geitenmelk met weidegarantie.

Het Gouda Holland Keurmerk dat op haar website en tv-spot suggereert dat zij uitsluitend weidemelk gebruiken, doet naar aanleiding van de verkiezing wat aanpassingen aan de website. De tv spot blijft hetzelfde, maar er zijn geen plannen om deze opnieuw uit te zenden.

Lees meer over de Liegebeest op de website van Wakker Dier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.