Nederlanders steeds meer in topconditie

gezonde appelDe helft van de Nederlanders is de afgelopen drie jaar bewuster gaan leven. In deze periode is men vooral minder alcohol gaan drinken, minder gaan eten en meer gaan letten op de mentale gezondheid. Deze bewustwording zorgt er mede voor dat een kwart van de Nederlanders dagelijkse beweging registreert. Dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.020 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.

Nederlanders kiezen een bewuster leven
Nederlanders hebben de afgelopen drie jaar massaal gekozen voor een bewuster leven (52%). Met name de leeftijdsgroep tot 35 jaar kiest voor een bewuster leven (58%), daarentegen kiezen 50-plussers daar minder vaak voor (48%). Bewuster leven uit zich over het algemeen in gezonder en bewuster omgaan met voeding en meer bewegen. Voor 54% geldt dat een gebeurtenis in de omgeving heeft gezorgd voor de verandering, zoals door ziekte, het overlijden van naasten en het krijgen van (klein)kinderen.

Minder alcohol en bewuster van mentale gezondheid
Nederlanders drinken de afgelopen drie jaar vooral minder alcohol (40%), letten meer op de mentale gezondheid (35%) en eten minder (34%). Daarnaast wordt er in Nederland in mindere mate gerookt. Vier op de tien rokers rookt minder dan drie jaar geleden, terwijl een op de tien aangeeft meer te roken.

Registreren dagelijkse beweging populair
Eén op de vier Nederlanders (23%) registreert op z’n minst af en toe dagelijkse beweging. Maar liefst één op de twintig Nederlanders registreert altijd de dagelijkse beweging. De penetratie van de smartphone heeft mede gezorgd voor deze populariteit. Vier op de tien gebruikt hiervoor namelijk de smartphone. Een kwart gebruikt een stappenteller.

Eén op de tien Nederlanders slaat gezondheidsdata (bv. beweging, sport en lichaamsfuncties) uit diverse apparaten en apps op één locatie op. Hiervoor worden Apple Health (12%), Google Fit (11%) en Samsung S Health (11%) het meest gebruikt. Mannen zijn hierin actiever dan vrouwen.

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.020 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.
[Multiscope]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.