KlantenMonitor Zorgverzekeringen: Dienstverlening zorgverzekeraars steeds beter op orde

zorgverzekeringConsumenten zijn dit jaar over het algemeen meer tevreden over hun zorgverzekeraar. De klanttevredenheid over de premies van de meeste zorgverzekeraars is toegenomen. De houding van consumenten ten opzichte van de zorgverzekeraar wordt voor een groot deel bepaald door de manier waarop zij in het leven staan. Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen® 2014 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy.

Lichte stijging in dienstverlening en prijs
Dit jaar is de tevredenheid over de dienstverlening gemiddeld toegenomen. Vooral het afhandelen van declaraties speelt hierin een belangrijke rol. Steeds meer verzekeraars bieden hiervoor online mogelijkheden. Deze worden zeer gewaardeerd door klanten. De daling van de premie voor de basisverzekering, die de meeste verzekeraars hebben doorgevoerd in het najaar, leidt bij vrijwel alle verzekeraars tot een betere beoordeling van de prijs. Uit het onderzoek blijkt ook dat klanten van een groot deel van de zorgverzekeraars veel waarde hechten aan de vrije keuze van zorgverleners. Veel zorgverzekeraars spelen hier dan ook op in met hun polisvoorwaarden.

Leefstijl bepaalt houding
De houding van consumenten richting zorgverzekeraars wordt voor een groot deel bepaald door verschillende (psychosociale) leefstijlen. De verschillende leefstijlsegmenten – gebaseerd op het BSR-model – zijn onderzocht in de Klantenmonitor Zorgverzekeringen. Hieruit blijkt dat ‘groenen’ (behoudend) trouw zijn en graag voor een vertrouwd ziekenhuis in de buurt kiezen. ‘Blauwen’ (controle) willen hun zaken goed geregeld hebben en precies weten wat wel en niet vergoed wordt. ‘Gelen’ (sociaal) kiezen bewust voor een zorgverzekeraar en hebben behoefte aan persoonlijk contact. De ‘roden’ (vrijheid) tot slot zijn eigenwijs en kritisch. Deze groep accepteert niet dat een zorgverzekeraar ze beperkt in hun keuze en zal in dat geval niet aarzelen over te stappen.

Rapportcijfer dienstverlening
Respondenten aan het onderzoek hebben hun verzekeraar een rapportcijfer voor hun dienstverlening gegeven. Hieruit blijkt dat alle zorgverzekeraars een ruime voldoende scoren.
ONVZ Zorgverzekeraar 8,4
PNOzorg 8,4
OZF Achmea 8,2
VvAA 8,2
DSW Zorgverzekeraar 8,2
Pro Life 8,2
Zorg en Zekerheid 8,1
CZdirect 8,0
OHRA 8,0
Azivo 7,9
Salland Verzekeringen 7,9
IZA 7,9
De Friesland 7,9
Agis 7,9
Anderzorg 7,9
FBTO 7,9
Delta Lloyd 7,9
Interpolis 7,8
CZ 7,8
IZZ 7,8
Univé 7,8
Menzis 7,8
Zilveren Kruis Achmea 7,7
Avéro Achmea 7,6
VGZ 7,6
Take Care Now! 7,5

Meer informatie over de Klantenmonitor Zorgverzekeringen staat op de website van Marketresponse.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.