Meten is weten, het nut van een analyseweegschaal

Analyseweegschaal SoehnleZoals vrijwel iedereen weet is overgewicht ongezond voor het lichaam. Maar er zijn veel meer zaken die invloed op de gezondheid van het lichaam hebben dan alleen het gewicht. Toch kan het niet vaak genoeg benadrukt worden dat het zeer verstandig is om de verhouding tussen uw lengte en gewicht in de gaten te houden. Verschillende wetenschappelijke rapporten tonen namelijk aan dat mensen met overgewicht meer kans hebben op ernstige ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes, gewrichtsklachten en een hoge bloeddruk. Overigens kan ondergewicht ook een serieuze aanslag op uw gezondheid zijn.

Meer dan het BMI
De verhouding tussen lichaamslengte en gewicht kan worden uitgedrukt in een Body Mass Index (BMI) cijfer. Volgens het Voedingscentrum bevindt een gezond BMI zich tussen de 18,5 en 25. Toch kan iemand met gezond BMI een relatief hoge of lage vetmassa hebben wat ongezond kan zijn. De hoeveelheid lichaamsvet en de plaats waar het vet zich in het lichaam opslaat zijn belangrijke indicatoren om de kans op diabetes en hart- en vaatziekten in kaart te brengen. Een normale personenweegschaal meet alleen het lichaamsgewicht maar tegenwoordige bestaan er ook analyseweegschalen die in staat zijn een uitgebreidere gewichtsanalyse te maken. Een analyseweegschaal is bijvoorbeeld in staat om naast het gewicht ook het vet- spier- en vochtpercentage te meten.

Voor de gemiddelde man wordt een vetpercentage tussen de 10 en 20 procent als gezond beschouwd en voor de gemiddelde vrouw ligt dit percentage tussen de 20 en 30 procent.

Hoe werkt het?
De meeste weegschalen met analysemogelijkheden maken gebruik van bio impedantie analyse (BIA).
Bij deze methode wordt binnen enkele seconden door middel van een niet voelbare, ongevaarlijke zwakke stroom door het lichaam gestuurd. Doordat spierweefsel en water een goed elektrisch geleidingsvermogen hebben en botten en vetweefsel een klein geleidingsvermogen kan worden bepaald waar het lichaam uit is opgebouwd.

Nauwkeurigheid
Bij personenweegschalen voor thuisgebruik die gebruik maken van bio impedantie gaat het stroompje van de ene voet naar de andere voet met als gevolg dan voornamelijk het onderlichaam wordt gemeten en in veel mindere maten het bovenlichaam. Uit een onderzoek van de consumentenbond uit 2012 bleek dat de meeste analyseweegschalen voor thuisgebruik een afwijking van ongeveer 6% op het vetpercentage hadden ten opzichte van een professioneel meetapparaat. Een analyseweegschaal geeft dus een goede indicatie maar is niet als 100% nauwkeurig te beschouwen.

Tips voor het gebruik van een analyseweegschaal
Weeg u zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstap van de dag na een bezoek aan de WC, met een nuchtere maag en zonder kleding om resultaten goed met elkaar te kunnen vergelijken.
De berekening van het vetpercentage is alleen mogelijk met blote voeten en geadviseerd wordt om de voetzolen eventueel licht te bevochtigen om geleiding van het stroompje te bevorderen.
Wacht na het opstaan ongeveer een kwartier zodat het lichaamsvocht zich goed door het lichaam kan verdelen.

Er zijn verschillende winkels en webshops die analyseweegschalen van verschillende merken verkopen. Dit artikel is opgesteld in samenwerking met weegschaalwereld.nl die een uitgebreid assortiment weegschalen aanbieden van het Duitse kwaliteitsmerk Soehnle aanbieden.

Bijna helft jonge vrouwen wil in 2014 op dieet

overgewicht dieetHet is een traditie die niet onderdoet voor het optuigen van de kerstboom en het wegstouwen van oliebollen: in januari moeten de kilo’s er weer af. Dat vindt tenminste 43% van de jonge vrouwen, zo blijkt uit het Grote Eetonderzoek van weekblad VIVA. Maar ondertussen wordt er wel veel stiekem gesnaaid en gesnoept – met een groot schuldgevoel over het gebrek aan ruggengraat.

VIVA vroeg veertienhonderd lezers wat eten voor hen betekent en als er één ding duidelijk wordt, dan is het wel dat jonge vrouwen er een gecompliceerde relatie mee hebben. Enerzijds betekent eten ‘gezelligheid’ (44%) en is het een ‘hoogtepunt van de dag’ (26%), maar aan de andere kant is er ook vrijwel altijd angst dat al dat lekkers tot overtollige kilo’s gaat leiden. Een op de vijf ondervraagden zegt in haar hoofd de hele dag met eten bezig te zijn en dan vooral met wat ‘niet mag’.

In het afgelopen jaar gingen vier van de tien van de jonge vrouwen op dieet. Het merendeel volgde geen specifiek dieet. Een derde koos voor gezonder eten, een kwart at minder, 20% probeerde met koolhydraatarm dieet de kilo’s eraf te krijgen en een crashdieet was de keuze van 8%.
Voor het komend jaar heeft bijna de helft (43%) een ‘goed eetvoornemen’: een dieet volgen, minder snacken en snoepen of gezonder eten.

Stiekem snoepen
Wat eten betreft zijn vrouwen erg bezig met wat de buitenwereld vindt. Een op de drie kiest bij etentjes met vriendinnen niet wat ze zelf het lekkerst vindt, maar laat haar keuze afhangen van wat de anderen bestellen. En wie met een man uit eten gaat, houdt zich nog extra in: de helft van de ondervragen zegt dan maar de helft te eten van wat ze normaal opschept. Snoepen is iets wat jonge vrouwen het liefst voor anderen verborgen houden. 14% verstopt thuis de zakken schoolkrijtjes en M&M’s zodat haar partner er niet achter komt hoe snel de voorraad slinkt, 12% snoept stiekem in bed en 17% zet als niemand kijkt weleens een pak hagelslag aan de mond.

Vreetbuien en schuldgevoel
De helft van de ondervraagden zegt weleens een vreetbui te hebben, een op de vijf heeft dit zelfs wekelijks. Het merendeel (79%) grijpt naar zakken chips, pakken koek en repen chocola. Een op de tien valt aan op alle eetbaars dat in keukenkastjes en de koelkast te vinden is en een even groot deel snoept verstandig met fruit om de schade te beperken. Het stiekeme snoepen veroorzaakt bij 80% schuldgevoelens en dat leidt soms tot drastische maatregelen: 82% zegt ooit een vinger in haar keel gestoken te hebben na het eten. Bij driekwart bleef het bij een keertje om te ervaren hoe zoiets is, maar een kwart doet het nog steeds regelmatig, 9% zelfs meerdere keren per week. De meeste vrouwen zien hun vreetbuien niet als iets problematisch: slechts 3% meldt dat het veroorzaakt wordt door een eetprobleem.

Het Grote Eetonderzoek verschijnt in VIVA 52, het dubbeldikke eindejaarsnummer dat sinds woensdag 18 december in de winkels ligt.

UMCG start onderzoek naar psychische gezondheid Nederlandse bevolking

vraagtekenVia de website www.hoegekis.nl starten onderzoekers van het UMCG een grote studie naar psychische gezondheid in Nederland. In deze studie vragen zij de Nederlandse bevolking om zelf aan te geven welke psychische klachten en krachten zij ervaren. Het uiteindelijke doel is om samen met alle deelnemers antwoord te krijgen op de vraag ‘Hoe gek is Nederland?’.

De introductie van de DSM 5, het handboek voor de diagnostisering van psychiatrische stoornissen, leidde het afgelopen jaar tot veel discussie. Veelgehoorde kritiek is dat er te gemakkelijk etiketten worden geplakt op mensen die afwijken van de norm. Daarnaast hebben diagnoses en labels het begrip van psychische klachten nauwelijks vooruit geholpen en zijn er nog veel vragen over het vóórkomen van psychische klachten.

Via Hoegekis.nl willen de onderzoekers de Nederlandse bevolking betrekken bij deze vraagstukken. Hierbij gaan de onderzoekers niet uit van bestaande diagnoses of classificaties van psychische gezondheid. Zij vragen mensen om zelf aan te geven wat voor soort psychische klachten zij hebben. Uitgangspunt hierbij is dat klachten zich in uiteenlopende gradaties kunnen voordoen en ook dat mensen kunnen verschillen in de mate waarin zij klachten ervaren. Ook bevat de vragenlijst vragen over psychische krachten, zoals persoonlijke groei, welzijn en weerbaarheid, positieve eigenschappen die mensen beschermen als het leven tegenzit. Dit zijn aspecten die momenteel niet zijn meegenomen in de DSM 5. Herkenning en opsporing van psychische krachten zijn belangrijk om erachter te komen hoe gezondheid en geluk kunnen worden bevorderd.

Digitale vragenlijst
Deelnemers aan Hoegekis.nl krijgen eerst een digitale vragenlijst. Zodra zij deze hebben ingevuld, krijgen zij meteen een score volgens de bestaande methodieken. Een paar maanden later krijgt iedere deelnemer een specifieke, persoonlijke situatieschets. Hierin is te zien hoe de uitkomsten van de desbetreffende individuele deelnemer zich verhouden tot de totale bevolking. Als deelnemers dat willen kunnen ze meedoen aan vervolgonderzoek waarin zij zelf bijhouden welke factoren voor hen bijdragen aan hun welbevinden. Aan de hand van de verzamelde gegevens gaan de onderzoekers op zoek naar patronen die de bouwstenen vormen voor nieuwe vormen van diagnostiek.
[UMCG]

Vermijd vakantiestress

zonnebrilAf en toe wat rust nemen is goed voor je. Zo is ook vakantie goed voor je gezondheid. Toch ligt er gevaar op de loer: vakantiestress. In dit artikel lees je wat het is en wat je er tegen kunt doen.

Wat is vakantiestress?
Vakantiestress is stress vóór, tijdens of na een vakantie. Stress is volgens Wikipedia een spanning die optreedt als reactie op externe prikkels. Deze spanning kan weer allerlei andere reacties uitlokken, zoals hartkloppingen, paniekaanvallen, spierpijn en hoofdpijn. Vakantiestress treedt vaak op wanneer er op het laatste moment nog te veel moet gebeuren, wanneer het lichaam zich plotseling moet aanpassen aan een nieuwe omgeving of wanneer er sprake is van ruzie tussen reisgenoten.

Uitgerust
Vaak gaan mensen niet uitgerust op vakantie. Dat klinkt vreemd, maar het is wel belangrijk dat je niet oververmoeid op reis gaat. Een kleine tegenslag (file, hotel volgeboekt, vlucht vertraging) doet dan meer met je fysieke en geestelijke gesteldheid dan wanneer je uitgerust op vakantie gaat. Vertrek dus niet wanneer je net twaalf uur gewerkt hebt om alles nog op tijd af te hebben. Houd bijvoorbeeld een dagje of een weekend vrij voordat je daadwerkelijke op vakantie gaat.

Probeer ook tijdens de reis uitgerust te blijven. Ga je met de auto, rust dan om de twee uur en strek je benen regelmatig. Ga je met het vliegtuig? Probeer ook gewoon te slapen de nacht voor je vertrek, ook al ga je er van uit dat je in het vliegtuig kan blijven slapen. Probeer tijdens lange vluchten ook af en toe op te staan en je benen te strekken of wat te lopen, dat is goed voor de bloedsomloop. Vlieg je ’s nachts of heel vroeg in de ochtend en woon je ver van het vliegveld? Overweeg dan om de nacht ervoor al in de buurt van het vliegveld te zijn. Overnacht bijvoorbeeld in een hotel op Schiphol zodat je geen risico’s loopt tijdens de reis naar het vliegveld. Zo loop je minder kans op spanning of stress vanwege file, omleidingen of andere problemen.

Voorbereiding
Een goede voorbereiding kan ook veel stress wegnemen. Bijna iedereen moet op het laatst toch nog wat dingen regelen of is aan het twijfelen of het wel geregeld is. Begin dus ruim op tijd en maak een checklist:

  • Zijn de paspoorten/rijbewijzen nog geldig?
  • Zijn de verzekeringen in orde?
  • Wie houdt het huis, de huisdieren, de planten in de gaten?
  • Heb ik nog genoeg medicijnen, lenzen?
  • Etc.

Leg je neer bij tegenslag
Tegenslag hoort bij het leven, ook op vakantie. Over veel dingen hebben we nu eenmaal geen controle. Ga er van uit dat er een aantal momenten iets niet helemaal goed zal gaan en leg je daarbij neer.

Maak afspraken
We zijn niet allemaal gewend om lang met een specifiek persoon door te brengen. Hoe vaak zit je nou met je vriend of vriendin tien uur achter elkaar in een auto? Bespreek voor je vakantie met je reisgenoot wat je van elkaar en van de vakantie verwacht. Wil je iedere dag naar het museum, ben je van plan om maar vier uur achter het stuur te zitten, hou je er van om af en toe alleen te zijn? Bespreek dit zodat je niet voor verrassingen te staan.

Aanpassen
Je lichaam staat bloot aan allerlei prikkels. Door de plotselinge verandering van omgeving is het bijvoorbeeld veel warmer en moet je eraan wennen doordat je niet thuis maar in een tent of hotel in het buitenland moet slapen. Laat je lichaam rustig aanpassen en ga er niet direct op uit.

Merk je dat je toch wat spanning begint te voelen? Neem op tijd wat rust, drink veel water en pas je aan aan het leven op je bestemming. Je vakantie goed en tijdig regelen, maakt het veel gemakkelijker om te kunnen genieten. Want dat is waar vakanties voor zijn: even heerlijk weg van alle stress.

UMCG biedt nieuwe therapievorm tegen ernstige depressie

Het UMCG biedt voor mensen met een ernstige vorm van depressie een nieuwe behandeling. Deze bestaat uit een intensief programma van 14 dagen, waarin een combinatie van slaaponthouding, lichttherapie en medicatie wordt gegeven. Het UMCG biedt als eerste in Nederland die deze intensieve vorm van behandeling aan. Internationale studies tonen aan dat deze combinatie een depressie in veel gevallen effectief en snel verhelpt.

De therapie bestaat uit 14 dagen behandeling. Gedurende twee weken zijn de patiënten op de afdeling psychiatrie van het UMCG opgenomen. Op zondag komen de patiënten binnen, waarna ze meteen een nacht wakker worden gehouden. De nacht erop mogen ze slapen, maar de nacht daarna weer niet. „Na waken volgt slapen. In de eerste week krijgt de patiënt in totaal 3 nachten slaaponthouding. Dat doen we om de biologische klok van de patiënten weer ’normaal’ te krijgen,” licht psycholoog Ybe Meesters toe. Ook krijgen de patiënten van maandag tot en met vrijdag tussen 06.30 en 07.00 uur lichttherapie. Daarnaast krijgen ze hun medicatie. Overdag blijven ze actief en gaan niet slapen.

De afzonderlijke delen van de behandeling -slaaponthouding , lichttherapie en medicatie- zijn niet nieuw. Maar de combinatie, chronotherapie genaamd, is dat in Nederland wel. Meesters heeft met psychiaters Rixt Riemersma-van der Lek en Benno Haarman dit programma opgezet en zij onderzoeken de effecten van deze behandeling. De therapie is bestemd voor mensen die met alleen praten en medicatie niet uit hun zware depressie komen. Zij lopen vaak sociaal en maatschappelijk vast door hun depressie. Voorwaarde om deel te nemen is wel dat ze geen oogklachten hebben en niet psychotisch zijn.

Het onthouden van slaap is een therapievorm die in de jaren zeventig in ons land met succes toegepast. Deze therapie verdween langzaam weer omdat het slechts een kortdurend effect gaf. In Italië is het echter succesvol toegepast nadat bleek dat in combinatie met lichttherapie en medicatie het positieve effect blijft bestaan.

De eerste resultaten lijken veelbelovend. Bij een man behandeld met chronotherapie waarbij diverse ander vormen van behandeling geen resultaat hadden opgeleverd. Binnen een week waren de depressieve klachten verdwenen en twee weken na de behandeling was dit nog steeds het geval.
[UMCG]

foodwatch: Na actie past Natrena Stevia Kristalpoeder verpakking aan

Natrena Stevia KristalpoederDouwe Egberts past na aanhoudende druk van voedselwaakhond foodwatch de verpakking van Natrena Stevia Kristalpoeder aan. De fabrikant liet dat vandaag op de website weten. De nieuwe verpakking ligt begin 2014 in de winkel.

Natrena Stevia Kristalpoeder bevat slechts 3% stevia. De overige 97% is maltodextrine, een goedkoop zoet vulmiddel gemaakt van zetmeel. Maar die hoeveelheden kan de consument niet in de ingrediëntenlijst terugvinden. Daarnaast staat er in grote letters op de voorkant van de verpakking enkel ‘Stevia’. Misleidend, vindt foodwatch samen met duizenden consumenten.

In oktober won dit product dan ook de prijs voor het meest misleidende product van 2013. Douwe Egberts nam de prijs niet in ontvangst, maar beloofde wel naar de consumenten te luisteren. Tot op heden bleef het echter stil. foodwatch besloot om extra druk uit te oefenen en startte vandaag een e-mailactie om de fabrikant over te halen. En met succes! Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch: “Uiteraard ben ik blij met deze beslissing van Douwe Egberts, maar het is nog afwachten hoe de nieuwe verpakking er uit zal zien. Ik zal het dan ook nauwlettend in de gaten houden”.

MS en mantelzorg

Samen koffie drinken, een luisterend oor of iemand steunen. Vriendschap is belangrijk! Theo is 57 jaar en hij heeft MS. Doordat hij niet meer werkt en niet meer kan sporten zijn veel sociale contacten weggevallen. Hij doet heel erg zijn best om vrienden te krijgen en te houden, maar het lukt hem niet. Aan de buitenkant zie je het niet aan hem, maar Theo is eenzaam.

Deze WebTV aflevering is helaas niet meer beschikbaar

Nederlander onbekend met restitutiepolis

ONVZ ZorgverzekeraarNederlanders weten niet dat er twee verschillende typen zorgverzekeringen bestaan. Zestig procent is niet op de hoogte van het bestaan van zogenoemde naturaverzekeringen en restitutieverzekeringen, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Drie op de vier ondervraagden weten niet dat er verzekeraars zijn die ook in 2014 vrije keuze van arts en ziekenhuis blijven garanderen.

Vooral jongeren weten niet van het bestaan van verschillende typen zorgverzekeringen. 82 procent van de 18 tot 24-jarigen weet niet dat er naturaverzekeringen en restitutieverzekeringen bestaan, tegenover 56 procent van de 65-plussers. Motivaction ondervroeg in opdracht van ONVZ Zorgverzekeraar ruim duizend Nederlanders. Meer dan de helft van de ondervraagden weet bovendien niet welk type zorgverzekering ze zelf hebben. Van de jongeren moet 84 procent het antwoord op die vraag schuldig blijven. Bij 65-plussers is dat 49 procent.

De naturaverzekering en de restitutieverzekering bestaan sinds de invoering van het huidige zorgverzekeringsstelsel, zeven jaar geleden. Naturaverzekeraars sluiten contracten met zorgverleners. Wanneer verzekerden niet naar een zorgverlener gaan met wie de verzekeraar een contract heeft, moet de verzekerde een deel van de kosten zelf betalen. Dat deel kan oplopen tot veertig procent. Restitutieverzekeraars bieden verzekerden daarentegen de vrijheid om zelf hun arts en ziekenhuis te kiezen.

De verschillen tussen beide typen zorgverzekeringen worden vanaf komend jaar groter. Verzekerden met een naturaverzekering kunnen bij een beperkt aantal artsen en ziekenhuizen terecht. Dat de keuzevrijheid van verzekerden met een naturapolis wordt ingeperkt, is bij 78 procent van de ondervraagden niet bekend. 77 procent van de Nederlanders weet niet dat er zorgverzekeraars zijn die keuzevrijheid ook komend jaar blijven garanderen. Ouderen (31 procent) zijn daarvan beter op de hoogte dan 18 tot 44-jarigen (20 procent).

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1035 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 75 jaar.
[ONVZ Zorgverzekeraar]