Gezond terug van weggeweest

gezondOp vakantie richten mensen zich meestal op de ‘ontspanning’. Een vakantie waarbij je tot rust komt, kan verkwikkend werken. Ook inspanning mag tegenwoordig, actieve vakanties zijn steeds meer intrek. Of het nu gaat om een duikvakantie voor singles in de Caribbean, een skivakantie van Wintertrex met kinderen of een fietsvakantie voor senioren in eigen land. Ontspanning en inspanning zijn beiden van deze tijd!

Soms heb jij je echter iets teveel laten gaan en breng je enkele kilo’s mee terug (en dan gaat het niet over jouw aankopen). Of het nu komt door de heerlijke Italiaanse wijnen en pasta’s of de gezellige après-ski, feit is dat dit je in de weg kan zitten. Het is dan ook belangrijk dat jij op vakantie bewust omgaat met je voeding. Om je op weg te helpen vind je hier enkele tips.

De beste tip is natuurlijk om je eigen eten mee te nemen. Misschien herinner jij je de vakanties met je ouders en broertjes of zusjes nog? Waarbij je moeder alle keukenkastjes volpropte met een Nederlandse survivalkit. Want een paar dagen zonder pindakaas of hagelslag is natuurlijk uit den boze. En natuurlijk is de HEMA rookworst ook eentje die op het boodschappenlijstje staat. Als je zelf producten meeneemt, bespaar je veel geld en kun je bewust je voeding selecteren.

Ga je uit eten, neem dan wel een voorgerecht, maar geen toetje of andersom. Weet ook dat een soep, het liefst op bouillonbasis goed vult, en zorg ervoor dat je rustig de hoofdmaaltijd tot je neemt. Uiteraard werkt het ook om gezellig met anderen te praten, want zo overeet je je niet en kan je lichaam een sein van ‘vol’ doorgeven. Weet dat als je meerdere dingen tegelijkertijd doet, zoals bijvoorbeeld het nieuws kijken en eten, je ongemerkt jouw eten naar binnen kunt schuiven. Neem de tijd om je eten te proeven, ruik en geniet van welke hap!

Als je gezellig aan de bar zit te kletsen en je hebt een drankje, krijg je hier vaak nootjes bij. Om hier echt vanaf te blijven, moet je deze niet zien. Het is dan ook zeer lastig wanneer de hapjes of schnabbels binnen handbereik zijn. Creëer dus afstand. Denk verder goed na over welke hapjes je eet. Neem je vet arme producten, zorg dan ook dat je er niet meer eet dan je normaal zou doen van vol vette producten. Zorg er verder voor dat je altijd een schaaltje gebruikt en dat je niet uit de zak eet, want dit maakt de verleiding groter. Maak wat groenten klaar om te snacken. Wil je toch een sausje? Maak er dan één op yoghurt basis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.