Gouden Windei 2012: doe mee aan de verkiezing voor het meest misleidende product

foodwatch Gouden Windei 2012foodwatch: verkiezing van de grootste misleider van 2012 – Gouden Windei verkiezing 2012
De Gouden Windei verkiezing 2012 is vandaag gestart. Welke marketingclaims van voedselfabrikanten vinden Nederlanders dit jaar te ver gaan? foodwatch heeft als kanshebbers Peijnenburg, Zonnatura avondmelange, Hero Fruit en Co, Slankie Smeerkaas en Becel Pro-activ genomineerd. De grootste misleider wordt door consumenten gekozen tijdens de online verkiezing voor het Gouden Windei 2012. De winnaar krijgt op 12 juni van foodwatch het Gouden Windei 2012 uitgereikt.

Stemmen op deze top vijf van misleiders kan van 22 mei tot 12 juni via www.foodwatch.nl of facebook.com/foodwatchNL, aanmoedigen kan op twitter via @foodwatch_nl met #Goudenwindei.

  • Peijnenburg Complete Start Vezels is geen goed ontbijt door de toegevoegde vezels die voor de gezondheid niet meetellen, acht soorten suikers en acht verstopte E-nummers.
  • Zonnatura Avondmelange oplosthee noemt zich rustgevend, biologisch, natuurlijk en verantwoord, maar bestaat voor meer dan 90 procent uit suiker. Bovendien zijn de ingrediënten niet biologisch.
  • Becel Pro-activ margarine met plantensterolen is eigenlijk een cholesterolverlagend medicijn dat verkocht wordt in de supermarkt, maar helaas niet voldoet aan de strenge normen voor medicijnen. Er kleven mogelijk risico’s aan het eten van plantensterolen. Dit middel hoort niet thuis in het supermarktschap.
  • Slankie Smeerkaas Magere Ham: noemt zichzelf mega-verantwoord en pronkt met maar liefst zes ‘Ik Kies Bewust’-logos. Deze zogenaamde slanke smeerkaas is nog steeds vet en zout en de natuurlijke vitamines uit kaas zijn verdwenen. Het ‘Ik Kies Bewust’-logo wordt ten onrechte gevoerd, omdat Slankie tegen de regels in suiker in de ‘magere’ ham verwerkt.
  • Hero Fruit en Co Multifruit: noemt zich ‘koelvers’ sapje, vol overbodige, kunstmatige vitamines. Toch juicht het etiket: ‘Verhoogt je weerstand’. Er prijken prachtige plaatjes van mango, passievrucht en ananas op de fles, maar dit drankje bestaat met name uit concentraat van druiven en veel water.

foodwatch onderzoekt voedseletiketten en signaleert veel misleiding, zoals onterechte gezondheidsclaims of sjoemelen met goedkope ingrediënten en verborgen suikers. Consumenten hebben recht op eerlijkheid over eten, omdat de keuzes die ze in de supermarkt maken directe gevolgen hebben voor de gezondheid. ‘Dit type producten maakt het met opzet moeilijk voor consumenten om in de winkel echt gezonde keuzes te maken.’ legt directeur Bart van Opzeeland uit. ‘Samen met foodwatch kunnen consumenten zorgen dat etiketten eerlijk worden, zodat ze weer een keus hebben.’

Afgelopen jaren hebben al tienduizenden Nederlanders enthousiast meegedaan aan de foodwatch-acties. Gelukkig hebben enkele voedselmerken die sinds 2009 onder de loep zijn genomen door foodwatch hun claims aangepast of hun product van de markt gehaald. Andere merken lijken alle ophef maar niet te begrijpen. In 2011 won Unilever de verkiezing voor Blue Band Goede Start (‘het wit waar volkoren in zit’) en in 2010 kreeg Actimel van Danone (met een gezondheidsclaim die niet klopte) het Gouden Windei van foodwatch.

foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of van de levensmiddelenindustrie. foodwatch werkt aan betere regelgeving met onderzoek en overleg. Samen met consumenten roept foodwatch fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.

Doe mee met de verkiezing op www.foodwatch.nl!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.