foodwatch: Hero Fruit & Co Multifruit, nog minder waar voor je geld

Hero Fruit en CO Mango Sinaasappelfoodwatch ontdekte tijdens de verkiezing voor het Gouden Windei dat een van de kanshebbers een onverbeterlijke veelpleger is. Hero Fruit & Co Multifruit is al op de vingers getikt door foodwatch en daarna teruggefloten door de Europese voedselautoriteit EFSA. Hero Fruit & Co Multifruit is ingrijpende veranderd. Consumenten hebben nu een nog waardelozer product in handen.

De Europese Voedselautoriteit heeft de weerstandsclaim van Hero Fruit & Co Multifruit op basis van ‘bifidovezel’ door afgewezen. Het drankje is eerder dit jaar door foodwatch betrapt op een reeks misleidende claims. Het product belandde daarmee tevens in de top vijf van meest misleidende producten van afgelopen jaar: de Gouden Windei Verkiezing van foodwatch.

Hero heeft nu de receptuur van Fruit & Co Multifruit aangepast en een nieuwe verpakking ontworpen. De basis is nu geen appel- maar druivenconcentraat. Daardoor zit in de vernieuwde Fruit & Co meer suiker: 25 procent meer calorieën. Om dat te verbergen heeft Hero de porties kleiner gemaakt: die zijn geen 250 maar 200 ml.

Hero heeft zich vastgeklampt aan de weerstandsclaims. Dat lukte door nog meer synthetische vitamine C toe te voegen.

Er staat nog steeds ‘geen suikers toegevoegd’ op het etiket. Op het eerste gezicht is dat een terechte claim. Maar door het druivenconcentraat bevat een glas Hero Fruit & Co net zoveel suiker als een glas cola: 29 gram suiker – ongeveer zeven suikerklontjes.

Vergelijking hero oud en nieuw

Hero laat de vele manieren zien waarop marketeers consumenten voor de gek houden, foodwatch vraagt zich af wat de consument eigenlijk aan de nieuwe Hero Fruit & Co heeft. ‘Het is lang geleden dat we hier aan scheurbuik leden, een tekort aan Vitamine C kennen we niet in Nederland’ stelt Bart van Opzeeland.‘Hero Fruit & Co Multifruit levert nu nog minder waar voor je geld.’

Mensen kunnen op foodwatch.nl tot 12 juni hun stem uitbrengen op het meest misleidende product van afgelopen jaar.

foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of van de levensmiddelenindustrie. foodwatch werkt aan betere regelgeving met onderzoek en overleg. Samen met consumenten roept foodwatch fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.