Keurmerken voedingsmiddelen zeer onduidelijk

vraagtekenKeurmerken voedingsmiddelen slaan de plank mis
Maar liefst 75% van de Nederlanders weet niet waar de verschillende keurmerken op voedingsmiddelen voor staan. Dit blijkt uit een onderzoek dat MarketResponse onlangs uitvoerde onder 500 ondervraagden. Opvallend is dat consumenten in een jaar tijd minder bekend zijn geworden met deze keurmerken; in 2010 was het nog 54% die niet wist waar deze voor staan, een verschil van 21%.

In de voedingsmiddelenindustrie zijn veel keurmerken in omloop. Het doel van deze keurmerken is de consument juist te helpen bij hun aankoopbeslissing, maar de resultaten laten zien dat de keurmerken dat doel juist mislopen.

Vertrouwen in keurmerken daalt
Consumenten letten vergeleken met vorig jaar nog steeds evenveel op keurmerken wanneer ze boodschappen doen. 24% geeft aan goed op keurmerken te letten als ze eten kopen; dit was 29% in 2010. Zij geven aan nog wel degelijk behoefte te hebben aan keurmerken: maar liefst 85% vindt het goed dat er keurmerken zijn. Echter, het vertrouwen in keurmerken is sterk gedaald in vergelijking met vorig jaar. Zo heeft in 2011 slechts 30% van de ondervraagden vertrouwen in keurmerken, terwijl dit vorig jaar nog 43% was.

Ook vinden consumenten in 2011 vaker dat de keurmerken op elkaar lijken dan vorig jaar; respectievelijk 65% tegen 41% in 2010. 60% van de respondenten vindt dat er te veel keurmerken zijn, tegen 46% in 2010. Bovendien vindt men vaker dat er geen duidelijke informatie over de keurmerken wordt verstrekt; 75% tegen 54%. Kortom, op dit moment voegen keurmerken nog weinig toe; ze scheppen juist verwarring. Er valt dus nog veel te winnen.

Behoefte aan heldere informatie
Gezonde voeding is een actueel maatschappelijk vraagstuk dat veel aandacht krijgt, zowel in de politiek als in de media. Voedselkeurmerken zijn voor een groot publiek relevant, een grote meerderheid vindt het ook goed dat er keurmerken zijn. Op dit moment bieden ze consumenten echter nog te weinig houvast.

Er ligt wel een groot potentieel voor voedselkeurmerken. Consumenten hebben duidelijk behoefte aan meer, en dan vooral heldere, informatie over de betekenis van een keurmerk. Voedselkeurmerken moeten zich beter onderscheiden en een duidelijker gezicht krijgen. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn wat een consument van dat voedingsproduct mag verwachten. Alleen dan kunnen ze van waarde zijn en de consument daadwerkelijk helpen in het beslissingsproces voor een gezonder eetpatroon.

Centralisatie
Van belang voor een onderscheidend en duidelijk aanbod in keurmerken is dat de verschillende aanbieders hun krachten bundelen en samenwerking nastreven. Er zou bijvoorbeeld een centraal platform opgezet kunnen worden, waar consumenten terecht kunnen voor betrouwbare en eenduidige informatie over voedselkeurmerken. Dit is niet alleen interessant voor consumenten; ook bedrijven in de retailbranche en instanties die zich bezig houden met voedselkeurmerken kunnen hier informatie verschaffen over producten en hoe deze passen binnen een gezond eetpatroon.

In maart 2011 hebben Stichting ‘Ik kies bewust’ en Albert Heijn een eerste stap in de goede richting gezet: het verbeteren van hun keurmerken. Het nieuwe Voedselkeuzelogo is een samenvoeging van het Keuze Klavertje van Albert Heijn en het Ik Kies Bewust-logo. Tussen 2011 en 2013 zullen de oude logo’s van de verpakkingen verdwijnen. In deze overgangsfase zijn zowel de oude logo’s als het nieuwe logo nog in omloop. De keurmerken van beide initiatiefnemers worden per maart 2013 definitief samengevoegd tot één landelijk voedselkeuze-logo: Gezondere keuze en Bewuste keuze.

Nieuwe voedselkeuze logo ikkiesbewust

Het groene logo staat op de betere basisvoedingsmiddelen (voedingmiddelen met veel nuttige voedingsstoffen zoals brood, melk en groenten en fruit). Het blauwe logo is voor de betere producten uit productgroepen die niet tot de basisvoeding behoren (zoals sauzen en snacks).

Dit is een mooie kans om een campagne in te zetten, duidelijke informatie te geven over de betekenis van deze keurmerken en de consument écht te helpen bij het maken van keuzes ten behoeve van een gezond eetpatroon.

Achtergrondinformatie
In de voedingsmiddelenindustrie zijn er veel keurmerken in omloop. Het doel van deze keurmerken is de consument te helpen bij hun aankoopbeslissing. Een keurmerk geeft aan dat een product aan bepaalde criteria voldoet dat niet direct te zien is, zoals gezondheid, milieu, dierenwelzijn of eerlijke handel.

Met de introductie van het nieuwe Voedselkeuzelogo kwam er kritiek van de Consumentenbond en de Hartstichting. Zij vinden het nieuwe Voedselkeuzelogo onduidelijk. Het Keuzeklavertje bestond uit een groen klavertje voor gezonde producten en een klavertje met de signaalkleur oranje voor iets minder gezonde producten en tussendoortjes. Het oranje klavertje heeft nu plaatsgemaakt voor een blauw logo.

Stichting Ik Kies Bewust stimuleert gezondere voeding in Nederland en heeft daarbij twee uitgangspunten. Allereerst wordt de consument, door een eenvoudig herkenbaar logo, geholpen om gezondere keuzes te maken. Door het logo kun je binnen bepaalde categorieën reguliere producten vervangen door gezondere producten, waardoor je minder verzadigd vet, transvet, zout en suiker binnenkrijgt. Daarnaast stimuleert het initiatief productinnovatie door producenten, zodat ons eten en drinken uiteindelijk minder verzadigd vet, transvet, toegevoegd suiker en zout bevat.

De belangrijkste taken van de Stichting zijn het beheer van het voedselkeuzelogo in Nederland en controle op het gebruik van het logo. Daarnaast vindt Ik Kies Bewust het belangrijk dat consumenten en bedrijfsleven goed worden geïnformeerd.

Over het onderzoek
Dit landelijk representatieve onderzoek werd uitgevoerd door MarketResponse, onder 501 Nederlanders in de leeftijd 18 jaar en ouder in 2011.
[MarketResponse]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.