Farmaceuten gestopt met sluikreclame op eigen websites

medicijnenFarmaceuten passen ‘foute’ websites massaal aan
Sinds het van kracht worden van strengere regels voor publieksreclame voor geneesmiddelen hebben farmaceutische bedrijven de publieksinformatie op hun websites grondig aangepast. Sommige bedrijven haalden zelfs hun speciale sites voor specifieke aandoeningen of geneesmiddelen uit de lucht. Zo blijkt uit een onderzoek van Gezonde scepsis, dat blij is dat de farmaceuten hun verantwoordelijkheid nemen.

Eind 2009 concludeerde Gezonde scepsis nog dat zeventien van de zesentwintig onderzochte websites van farmaceutische bedrijven niet voldeden aan de wet- en regelgeving voor publieksreclame. Het onderzoek veroorzaakte veel ophef, met name door de conclusie van Gezonde scepsis dat veel farmaceutische bedrijven met hun sites voor specifieke aandoeningen reclame maakten voor hun geneesmiddelen. Dat is namelijk niet toegestaan. Ook was de Inspectie voor de Gezondheidszorg van oordeel dat maar een minderheid van de onderzochte sites niet aan de wet of richtlijnen voldeed. De discussie die op gang kwam leidde tot het aanscherpen van de regels voor publieksreclame in de Leidraad Receptgeneesmiddelen van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en de Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG). De nieuwe leidraad geldt vanaf 1 april dit jaar.

Gezonde scepsis vergeleek de zeventien eerder als ‘fout’ bestempelde websites met de nieuwe leidraad en constateerde dat alle farmaceuten zich nu daaraan conformeren. Zes websites zijn uit de lucht gehaald, één is overgedragen aan een patiëntenvereniging en tien zijn aan de nieuwe leidraad aangepast. Het gaat om sites van AstraZeneca, Lilly, Boehringer Ingelheim, Janssen-Cilag en Pfizer. Sommige van deze bedrijven lieten weten ook hun andere websites te hebben aangepast. Zo verwijderde AstraZeneca op zijn corporate site alle informatie over ziektebeelden en screende zij alle informatie over geneesmiddelen aan de hand van de leidraad.

Twee websites voldeden tijdens het onderzoek van Gezonde scepsis nog niet aan de leidraad. De site Novartiscardiovasculair.nl noemde alleen de geneesmiddelen van Novartis zelf, terwijl die van andere fabrikanten ook genoemd zouden moeten worden. Hiermee geconfronteerd haalde Novartis de site onmiddellijk uit de lucht. “Foutje, deze site was aan onze aandacht ontsnapt”, aldus een woordvoerder van Novartis. De diabetessite Luisternaaruwlichaam.nl van MSD bevatte een tekst over een ‘nieuwe’ generatie medicijnen die zij onder andere zelf op de markt brengen. Deze formulering kan volgens de leidraad de suggestie wekken dat die nieuwe medicijnen beter zijn dan al langer bestaande medicijnen. Vlak voor het verschijnen van dit persbericht liet MSD weten de tekst op de site te hebben aangepast, nadat Gezonde scepsis het bedrijf hierop had aangesproken.
[Gezonde Scepsis]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.