Slaap en weinig stress helpt bij afvallen

overgewichtWaar gewichtsverlies een natuurlijke reactie is op stress, kan het je ook tegenwerken bij het afvallen. Emotie-eters hebben daar vooral mee te kampen. Uit onderzoek bleek dat weinig stress je afvalpoging ondersteunt. Samen met 6 tot 8 uur slapen per nacht. Laat je gedachten gaan naar de plek waar je nu het liefst zou willen zijn, sluit je ogen en afvallen maar!

Gezonde voeding & beweging
Gezondheidsorganisatie Kaiser Permanente uit de V.S. deed onderzoek naar factoren die afvallen mogelijk beïnvloeden. Zo keken ze naar het aantal uur televisiekijken en computeren, depressie, slaap en stress. De vijfhonderd deelnemers probeerden in tien maanden 4,5 kilo af te vallen. Wekelijks kwamen ze op controle voor hun gewicht en beantwoordden ze vragen. De deelnemers volgden een vet- en suikerarm dieet waarbij ze veel fruit en groente moesten eten. Ze kregen als advies drie uur per week te bewegen en een eetdagboekje bij te houden. Deelnemers die elke week op controle kwamen en een eetdagboek bijhielden hadden meer kans om af te vallen. (Leuk om te weten voor trouwe eetdagboek-invullers)

Relax
“Sommige mensen moeten hun schema aanpassen, meer ontspannen en vroeger naar bed,” vindt onderzoeker Charles Elder. Verder denkt hij dat ontspannen voor iedereen weer anders is. Bij de één helpt sporten om te ontspannen en slapen, bij de ander kan dat meditatie zijn. Mensen met genoeg slaap en weinig stress hebben wel twee keer zoveel kans op succesvol afvallen. De vergelijkende groep bestond uit stressende mensen die minder dan zes uur sliepen per nacht. Depressie, televisiekijken en computeren bleek geen invloed te hebben op het afvallen.
[Valtaf.nl]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.