Eiwitdieet niet beter dan koolhydratendieet voor mensen met diabetes type 2

eiwitEen eiwitdieet is niet beter of slechter dan een koolhydratendieet voor mensen met diabetes type 2. Bij beide diëten raken mensen gewicht kwijt en daalt de ‘gemiddelde’ bloedsuikerspiegel (HbA1c), maar het ene dieet werkt niet beter dan het andere. Dat concluderen Australische onderzoekers.

Wat is het probleem en wat is er tot nu toe over bekend?
Veel mensen met diabetes type 2 krijgen het advies om een paar kilo af te vallen. Dat kan door meer te bewegen, maar ook door minder te eten. Mensen die snel kilo’s kwijt willen raken, kunnen een dieet volgen. Maar we weten nog niet precies welk dieet het beste werkt.

Volgens de voedingsrichtlijn voor mensen met diabetes type 2 is het verstandig om veel koolhydraten te eten, en niet te veel eiwit. Toch zijn er aanwijzingen dat een dieet met juist veel eiwit en weinig koolhydraten ervoor kan zorgen dat mensen in korte tijd flink afvallen. Maar we weten niet of zo’n eiwitdieet ook op de lange termijn werkt en gezond is. Daarom hebben de onderzoekers dat nu onderzocht.

Hoe en waarmee is het onderzoek gedaan?
Aan het onderzoek deden 99 mensen mee met diabetes type 2 en overgewicht. Ze volgden een jaar lang een speciaal dieet. De ene helft volgde een eiwitdieet met weinig vet: veel mager vlees, kip en vis. De andere helft volgde een koolhydratendieet met weinig vet: veel volkoren graanproducten, groenten en fruit. In de eerste drie maanden was het dieet erop gericht om gewicht te verliezen. De overige negen maanden waren bedoeld om op gewicht te blijven. Alle deelnemers kregen tijdens het onderzoek ook een aantal keer adviezen om hun leefstijl te verbeteren. Elke drie maanden werden de deelnemers lichamelijk onderzocht.

Wat zijn de resultaten?
In beide groepen daalde de ‘gemiddelde’ bloedsuikerspiegel (HbA1c) ongeveer evenveel. Deelnemers in beide groepen raakten een paar kilo kwijt, en ook hun middelomtrek nam een paar centimeter af. Verder verbeterde in beide groepen ook de hoeveelheid vetstoffen in het bloed. De onderzoekers vonden geen bewijs dat het ene dieet beter werkt dan het andere.

Ook bleek er geen verschil te zijn tussen beide diëten in hoeveel moeite het kost om het dieet vol te houden. Wel daalde het HbA1c sterker bij deelnemers die het makkelijk vonden om hun dieet vol te houden. Daarnaast verloren zij ook meer gewicht. De onderzoekers vonden wel aanwijzingen, maar geen hard bewijs, dat het eiwitdieet ervoor zorgde dat de bloeddruk daalde en dat de deelnemers minder insuline en bloedsuikerverlagende medicijnen nodig hadden. Verder hadden beide diëten geen invloed op hoe goed de nieren werken. Het vermoeden bestaat namelijk dat te veel eiwit de nieren kan beschadigen. Maar daar is in dit onderzoek dus geen bewijs voor gevonden.

Lees verder op Leesbaaronderzoek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.