Positief effect ADHD-middelen op schoolprestaties

Kinderen met ADHD die hiervoor medicijnen slikken hebben betere schoolprestaties dan de hyperactieve kinderen die geen medicijnen slikken. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek naar het gebruik van medicijnen bij kinderen met ADHD en de gevolgen op vlak van hun schoolprestaties, aldus Psycholoog.net.

Dr. William Barbaresi, een kinderarts van de Kliniek van Mayo en hoofd van de studie, onderzocht met zijn team 370 kinderen, meestal jongens, die ADHD hadden, en vergeleken hen op basis van leeftijd en geslacht met 740 kinderen die geen ADHD hadden. Beide groepen werden gedurende 18 jaar gevolgd.

De onderzoekers ontdekten dat de kinderen met ADHD die niet met medicijnen werden behandeld lagere leesprestaties hadden, vaker afwezig waren van school en vaker voortijdig afhaakten van school dan kinderen zonder ADHD. De kinderen met ADHD die wél behandeld werden met medicijnen vertoonden betere leesprestaties en vermindering van schoolweigering.

“Dat de behandeling met stimulansmedicijnen met verbetering op lange termijn van schoolresultaten wordt geassocieerd is significant,” zet Barbaresi. “Eerder, was er bewijsmateriaal dat de behandeling met stimulansmedicijnen scoolprestaties op korte termijn verbeterde, maar nu is er ook duidelijk bewijsmateriaal dat dit de resultaten op lange termijn verzekert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.