Consument bewust bezig met overgewicht

Ruim een derde van klanten in supermarkten is bewust bezig met overgewicht. Dit percentage is de laatste drie jaar fors toegenomen, aldus het Foodtrends-onderzoek van het Erasmus Food Management Instituut.

‘Het gzondheidsbewustzijn onder primaire boodschappers, voor driekwart vrouwen, is de laatste jaren toegenomen. In 2003 lag dit percentage nog op 23 procent. Inmiddels ligt dit al boven de 33 procent’, aldus directeur onderzoek van het EFMI, Marcel van Aalst.

Volgens Van Aalst maken de meeste shoppers zich zorgen om de lijn. ‘Je ziet ook dat de Sonja Bakker’s, zaken als jeechteleeftijd.nl of de rol van de overheid hier een grote rol in spelen.’

Het is overigens de vraag of de toenemende interesse zich ook vertaalt naar het aankoopbedrag. Van Aalst stelt dat de florissante verkopen van functionele zuivel, zoals bijvoorbeeld Optimel Control, illustreren dat gezondheid keiharde euri opleveren. ‘Dat is natuurlijk ook een kwestie van een fors gestegen aanbod in deze categorie, maar toch.

Het EFMI-onderzoek werd deze week gepresenteerd op het Well Being Food Congres in de Utrechtse Jaarbeurs.
[Elsevier]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.