ADHD-kinderen kunnen even goed abstract denken

Kinderen met de hyperactiviteitsstoornis ADHD kunnen niet beter of slechter plannen, abstract denken of zich regels eigen maken dan kinderen zonder ADHD. Dat blijkt uit onderzoek waarop klinisch psycholoog Sólveig Jóndóttir hoopt te promoveren aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Zo’n drie tot vijf procent van de kinderen heeft volgens de huidige inzichten last van ADHD. Jóndóttir deed onderzoek naar ADHD onder IJslandse jongeren. Ze zocht naar een relatie tussen ADHD en de zogenoemde executieve hersenfuncties, zoals abstract denken, plannen en het onderdrukken van ongepast gedrag. Die relatie blijkt niet te bestaan. Ook bleek er geen verband te zijn tussen taalproblemen en ADHD.
[Dagblad van het Noorden]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.