Zoete frisdranken verergeren de middagdip, dit was stond dinsdag in de Metro. Een uur na het drinken van een drankje met suiker en koolhydraten vertonen proefpersonen meer concentratieproblemen en werken ze langzamer dan mensen die een koolhydraatloos, ongezoet drankje consumeren. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Loughborough. Het onderzoek richtte zich op de bekende ‘middagdip’.
Tien proefpersonen werden gevraagd hun nachtrust enkele dagen te beperken tot vijf uur. Op de dag van het experiment kreeg de helft van hen na een lichte lunch een drankje met suiker en koolhydraten en de andere helft een suikerloos drankje, dat arm was aan voedingsstoffen. Daarna moesten ze alle tien een negentig minuten durende, saaie test maken, die bedoeld was om de ernst van de ‘middagdip’ bij de verschillende deelnemers vast te stellen.
Het eerste half uur gebeurde er niks: de suikerdrinkers en de proefpersonen die zonder suiker hun middagdip te lijf moesten presteerden even goed. Maar na vijftig minuten begonnen de problemen. Vooral bij de proefpersonen die suiker hadden gedronken bemerkten de onderzoekers grotere gaten in de aandacht en meer fouten in de opdrachten die ze maakten. Uit ander onderzoek blijkt juist dat cafeïne wel de prestaties stimuleert. ‘Een zogenaamde ‘suikerrush’ is niet de aangewezen manier om een middagdip te lijf te gaan,’ zegt professor Jim Horne, ‘Het is veel beter om dranken met een voldoende hoeveelheid cafeïne te drinken, eventueel gecombineerd met een middagdutje.’
Aan het onderzoek kunnen geen grote conclusies worden getrokken. Er zijn maar tien proefpersonen gebruikt en dat is een veel te kleine groep. Bovendien mochten de proefpersonen maar vijf uur per nacht slapen.
Waarom publiceren jullie dit dan in godsnaam????
Met alle respect beste kerel (m/v) maar er zijn meerdere redenen denkbaar om een onderzoek te publiceren dan een betrouwbare, sluitende conclusie te trekken; de uitkomst kan een goede ondersteuning zijn van een hypothese, en is een goede referentie voor een vervolgonderzoek.
Daarnaast kunnen veel middagdippers hierdoor worden aangespoord eens te proberen minder suiker te eten/drinken om te proberen de effecten van de middagdip te verminderen.
@ mijn vorige post: ik mis wel een bronvermelding bij dit artikel, die zou wel waardevol zijn.
Beste Pelleke,
De Metro baseert zich op een onderzoek van de universiteit van Loughborough. (http://www.lboro.ac.uk/)
Op de website van de universiteit is het onderzoek niet meer te vinden.