Netvliesschade is een voorbode voor hart- en vaatziekten en sterfte, bij zowel mensen met als zonder suikerziekte.
Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Manon van Hecke. Diabetische retinopathie ofwel netvliesschade is een vaak voorkomende complicatie van de kleine bloedvaten van diabetes mellitus en is een van de hoofdoorzaken van blindheid in de Westerse wereld. Over de precieze oorzaken van retinopathie is nog weinig bekend. Wel is bekend dat complicaties aan de kleine bloedvaten gerelateerd zijn met het optreden van complicaties aan de grotere bloedvaten.
Een groot deel van het verhoogde risico op hart- en vaatziekten en sterfte dat mensen met netvliesschade hebben, wordt verklaard doordat deze mensen dus gemeenschappelijke risicofactoren hebben voor hart- en vaatziekten en netvliesschade, zoals hoge bloedsuiker waarden, diabetesduur, hoge bloeddruk en een afwijkende vetstofwisseling. Klinisch betekent dit dat cardiovasculaire risicofactoren bij mensen met retinopathie extra aandacht en behandeling behoeven.
Verder toonde de promovenda aan dat ook andere factoren een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van netvliesschade. Voorbeelden zijn ontstekingsactiviteit, endotheeldysfunctie, dysfunctie van het autonome zenuwstelsel en een afwijkend homocysteïne metabolisme. Herkenning van deze tot nu toe relatief onbekende risicofactoren draagt bij aan een beter begrip over de ontstaanswijze van retinopathie, en zou een basis kunnen vormen voor de ontwikkeling van nieuwe behandelingsstrategieën.
[Pharma]
Afgelopen zaterdag was de
Het gebruik van hormonen tegen overgangsklachten kan de kans op borstkanker vergroten. Rond de overgang neemt het borstklierweefsel af, maar vrouwen die een hormoontherapie volgen, houden meer klierweefsel. Dit verhoogt het risico op
Mensen die dagelijks vijf stuks fruit of groente eten hebben 26 procent minder kans op een beroerte dan personen die minder dan drie porties per dag nuttigen. Het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet publiceert zaterdag een vergelijking van acht studies naar eetgewoonten en gezondheid.
Zwarte Amerikanen en etnische Hawaïanen die roken, hebben meer kans om longkanker te krijgen dan rokende blanken. Zij lopen echter weer meer risico dan Amerikanen van Japanse of Latijns-Amerikaanse komaf. Dat is gebleken uit onderzoek waarvan de resultaten gisteren zijn gepubliceerd in het vakblad New England Journal of Medicine.
Het eten van veel basilicum kan bij mensen die roken mogelijk kanker veroorzaken. Datzelfde geldt voor de consumptie van kruiden en specerijen als dragon, foelie, nootmuskaat en steranijs. Onderzoekers van de Wageningen Universiteit zoeken uit of deze geliefde smaakmakers werkelijk gezondheidsrisico’s veroorzaken.