Trends voor 2006 in Britse voedingssector

De marktonderzoeksbureaus Datamonitor en Mintel hebben de belangrijkste trends die voor 2006 in het Verenigd Konkrijk worden verwacht in de bestedingen van consumenten aan voedingsmiddelen op een rij gezet. De bureaus verwachten met name groei in het gebruik van gemaksproducten en in het eten buiten de deur.

Datamonitor schat dat Britten volgend jaar gemiddeld zo’n 255 euro per persoon zullen besteden aan voeding voor onderweg. Het segment zal groeien tot een omzetwaarde van zo’n 12 miljard. De markt voor etnische producten zal binnen drie jaar een waarde van bijna 8 miljard euro vertegenwoordigen. Nu is dat nog geen 2 miljard. Van de verpakte entnische voedingsproducten in Europa wordt meer dan de helft in het Verenigd Koninkrijk afgezet. Het heeft er een aandeel van meer dan 1% in de totale markt van voedingsproducten.

De belangstelling voor artikelen die als natuurlijke producten in de markt worden gezet zal verder toenemen, verwacht Mintel. Inmiddels wordt ongeveer 5% van de producten die nieuw op de markt verschijnen als ‘natuurlijk’ aangeprezen.

Van de Britten heeft 61,6% te maken met overgewicht. In heel Europa ligt dat percentage op 54,2%. Verwacht wordt dat de vraag naar dieetproducten en gezonde voeding daarom extra gestimuleerd zal worden. In 2009 zouden Britten voor bijna 8 miljard aan dit type producten uitgeven, hetgeen gelijk staat aan een bedrag van circa 135 euro per persoon per jaar.

Ook de vraag naar biologische producten zal verder toenemen. Verwacht wordt dat 36% van de Britten op termijn regelmatig voor fair-trade en biologische producten zal kiezen. In 2004 groeide de markt met 6,7 miljoen euro, maar in 2009 zou de jaarlijkse omzetgroei meer dan 30 miljoen euro kunnen bedragen.
[AgriHolland]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.