Nederlanders kilo’s zwaarder tijdens feestdagen

Ondanks alle waarschuwingen over gezond eten, komen Nederlanders in de decembermaand flink wat kilo’s aan. Dat blijkt uit een onderzoek van De Telegraaf in samenwerking met de afslanksite Fitclub.nl onder ruim 3000 mensen. Meer dan één vijfde van de ondervraagden komt zelfs twee kilo of meer aan rond de feestdagen.

Ruim eenderde van de Nederlanders komt in december aan in gewicht. Tijdens Sinterklaas, Kerstmis en oud en nieuw komt 21,3% van de ondervraagden twee kilo of meer aan. Iets meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan (veel) te zwaar te zijn. Daarvan is tien procent zelfs meer dan vijftien kilo te zwaar.

Ondanks de waarschuwingen van onder andere het Voedingscentrum en de overheid over de gevolgen van overgewicht, zijn de feestdagen voor Nederlanders nog steeds synoniem voor lekker snoepen. Iets meer dan 60% van de mensen geeft aan meer te gaan snoepen in december dan in de andere maanden van het jaar. Voor 52,9% van de mensen geldt dat oud en nieuw zonder oliebollen niet bestaat.

PepernotenBoosdoener is vooral het snoepgoed dat bij Sinterklaas, Kerstmis en oud en nieuw hoort. Maar liefst 92% van de ondervraagden geeft aan snoepgoed te eten rond de feestdagen. Chocoladeletters worden daarbij het meest gegeten (63,5%). Speculaas en pepernoten volgen vlak daarna. Sinterklaassnoepgoed is populairder dan kerstsnoep. Van de ondervraagden eet 20,4% Sinterklaassnoepgoed (bijna) elke dag of meerdere keren per dag, versus 14% die zich tegoed doen aan Kerstsnoepgoed. Volgens 64,5% hoort snoepen dan ook vooral bij Sinterklaas. Volgens het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel verkochten de supermarkten een half miljoen kilo meer Sinterklaassnoepgoed dan vorig jaar. In totaal gaat er dit jaar 9,5 miljoen kilo aan peper- en kruidnoten, chocoladeletters, marsepein en andere typische lekkernijen over de toonbank.

Fitclub.nl biedt online een geheel persoonlijk traject dat deelnemers dagelijks begeleidt met een individueel voedings- en bewegingsprogramma. Wie lid is van Fitclub.nl, valt niet alleen af, maar leert ook een gezonde levensstijl aan, waardoor de kans op een terugval (het bekende jojo-effect) klein is. Deelnemers bij Fitclub.nl worden begeleid door een team van vooraanstaande bewegings- en voedingsdeskundigen. Ook is er volop ruimte voor contact tussen de deelnemers onderling. Deelnemers houden zelf een dagboek bij, chtendat door Fitclub wekelijks wordt vertaald in nieuwe overzichten en (voedings)adviezen. Sinds de lancering van Fitclub.nl begin september 2005 hebben al meer dan 10.000 deelnemers een abonnement genomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.