Dat het eten van vis gezond is was al langer bekend, maar nu is uit onderzoek gebleken dat vis eten ook goed voor de hersenen is. Mensen die één keer per week vis eten kunnen het proces van achteruitgang van de hersenen met 4 jaar vertragen.
Vissoorten zoals zalm en tonijn zijn rijk aan omega-3 vetten, waarvan jaren geleden al is aangetoond dat het eten hiervan goed is voor hart en bloedvaten. En nu blijkt dat vis dus ook een heilzame werking op de afremming van ziektes als Alzheimer heeft. Het is echter niet bekend welke stof in de vis zorgt voor de heilzame werking. De onderzoekers hebben geen verband kunnen leggen tussen de hersenactiviteit en de omega-3 vetten en gaan verder onderzoeken welke stof het is.
De Amerikaanse wetenschappers van het Rush University Medical Center hebben een groep van ongeveer 3100 65-plussers onderzocht. Deze kregen simpele vragen over details uit korte verhalen die ze waren verteld. De test werd drie keer in een periode van zes jaar gehouden.
Na de test werden de 65-plussers ondervraagd over hun eetgewoontes. Hieruit bleek dat de mensen die eenmaal per week vis eten, 10 procent minder snel met hun geheugen achteruit gingen. Mensen die twee keer per week een vis aten gingen jaarlijks 13 procent minder snel achteruit.
Zie ook:
- Minder medicijnresten in gekweekte vis
- Het eten van vis verlaagt de kans op darmkanker
- Vis eten vermindert ontstekingen
McDonald’s gaat volgend jaar op de productverpakking informatie plaatsen over de voedingswaarde het product. Aan de hand van staafdiagrammen kan de consument dan zien hoeveel procent van bijvoorbeeld de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vet er in een hamburger zit.
Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat rokers extra kans hebben op het krijgen van diabetes type 2. Rokers hebben bijna 50% meer kans op diabetes dan niet-rokers. Dit is overigens niet helemaal verwonderlijk omdat hart- en vaatziekten vaak samengaan met diabetes.