Ongewenste voedingsmarketing kinderen gerichter aanpakken

De Hartstichting en de Consumentenbond slaan de handen ineen in een pleidooi voor de aanpak van voedingsmarketing gericht op kinderen. De organisaties dagen de voedingsindustrie uit om met vergaande maatregelen te komen om voedingsmarketing richting kinderen aan te pakken. Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen en daarmee ook voor hun voeding. Deze verantwoordelijkheid wordt sterk beïnvloed door de marketingcampagnes van de voedingsindustrie. ‘Ouders dweilen met de kraan open’, aldus Boudewijn de Blij, directeur van de Hartstichting. ‘Het is bijna onmogelijk om als ouder onderscheid te maken tussen verantwoorde en minder goede producten en weerstand te bieden tegen de zeurterreur van de kinderen’.

Het aantal kinderen met overgewicht in ons land is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Op dit moment is 1 op de 7 kinderen te dik. Zij lopen op latere leeftijd meer risico om hart- en vaatziekten te ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat genetische factoren een rol spelen bij het ontwikkelen van overgewicht, maar dat juist de omgevingsfactoren van doorslaggevende betekenis lijken te zijn. Twee belangrijke maatregelen om de kritische invloed op overgewicht op jonge leeftijd aan te pakken zijn dan ook het beschermen van kinderen tegen de marketing van ongezonde voedingsmiddelen en het ondersteunen van ouders bij het maken van gezonde keuzes voor hun kinderen.

Lees verder op Culinair.net

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.