Mondzorg jeugdigen onder de maat

TandenborstelKinderen en gehandicapten krijgen niet altijd de tandheelkundige zorg die zij nodig hebben. De kwaliteit van de gebitten van jeugdigen is de laatste jaren verslechterd en gaatjes in de tanden en kiezen van kinderen zijn relatief vaak niet gevuld. Ook gehandicapten die thuis wonen, hebben moeite om een tandarts te vinden die hen kan behandelen.

Dit blijkt uit het Signalement Mondzorg dat het College voor zorgverzekeringen (CVZ) vandaag aan de minister van VWS aanbiedt. Het deel van de ‘gaatjes’ in de gebitten van tieners dat daadwerkelijk gevuld is neemt de laatste jaren significant af, aldus het college. Ongeveer de helft van de gaatjes in gebitten bij kinderen tot 10 jaar is niet gevuld.

Gehandicapten ondervinden problemen bij het verkrijgen van adequate tandheelkundige hulp. Reguliere tandartsen verwijzen ouders en hun gehandicapte kind soms pas naar een ‘instelling voor bijzondere tandheelkunde’ wanneer acute behandeling nodig is. De meerderheid van de verstandelijk gehandicapten gaat daarom al in hun jeugd naar de ‘gezinstandarts’, terwijl die soms de vaardigheden mist om met gehandicapten om te gaan.

Volhouden is belangrijker dan het soort dieet

Appels - meetlintAmerikaanse onderzoekers van het Tufts-New England Medical Center in Boston hebben enkele diëten, die in Amerika populair zijn, met elkaar vergeleken. In totaal deden 160 volwassenen met overgewicht mee aan deze studie. Eén groep moest gedurende één jaar het Atkins-dieet , volgen dat bestaat uit koolhydraatarm en vetrijk eten. Een tweede groep moest juist weinig vet eten volgens het vegetarische Ornish-dieet . Veertig andere personen volgden het Weight Watchers-programma dat vooral kleinere porties voorschrijft om de hoeveelheid calorieën te beperken. De vierde groep diende zich te houden aan het Zone-dieet dat koolhydraat- en eiwitrijk voedsel bevat en een supplement van omega-3 visolie.

Alle vrijwilligers die het dieet strikt hadden gevolgd, waren allemaal enkele kilo’s afgevallen. Het onderscheid tussen de verschillende diëten bleek te verwaarlozen. Ook verminderden bij allen de risicofactoren voor hartziekten, zoals het cholesterolgehalte. 40 procent van de proefpersonen haakte voortijdig af. Vooral het extreme Atkins- en Ornish-dieet bleek moeilijk vol te houden. De onderzoekers besluiten dat het niet uitmaakt welk dieet je volgt, als je maar volhoudt. Alternatieve wonderdiëten moeten worden vermeden omdat ze veel moeilijker zijn vol te houden, aldus de onderzoekers.
[gezondheid.be]

Obesity May Raise Risk of Stillbirth, Infant Death

Women who are obese before becoming pregnant seem to have a higher risk of stillbirth and of having an infant die soon after birth, according to a new study.

The study of more than 24,000 Danish women found that, compared with normal-weight women, those who were obese before pregnancy had twice the risk of stillbirth and to have a baby die within a month, according to findings published in the British Journal of Gynecology.

For all of the women, regardless of weight, stillbirths and newborn deaths were relatively uncommon. Among obese women, stillbirths occurred at a rate of less than 12 per 1,000 births, and the rate of newborn death was lower still, at about 7 per 1,000 births.

But the figures compare with a stillbirth rate of 4 per 1,000 births among normal-weight women, and a newborn death rate of less than 3 for every 1,000 births.

Read more at Reuters

Overgewicht verhoogt kans op dementie

Corpulentie en overgewicht op middelbare leeftijd verhogen de kans op dementie als mensen ouder worden. Vooral bij vrouwen is het risico aanmerkelijk hoger. Dat blijkt uit onderzoek van Amerikaanse wetenschappers. De resultaten zijn vrijdag gepubliceerd op de website van het vooraanstaande medische tijdschrift British Medical Journal.

Mensen die op middelbare leeftijd corpulent zijn, blijken later 74 procent meer kans te hebben op dementie dan leeftijdsgenoten met een gemiddeld gewicht.

[Telegraaf]

Melk goed voor iedereen?

MelkMelk is goed voor elk. We drinken dan ook gemiddeld twee glazen melk per dag, zoals bijvoorbeeld door het Voedingscentrum wordt gepropageerd. Maar volgens Tros Radar zijn er ook wetenschappers die aan de nuttige effecten van melk twijfelen. De groeihormonen in koemelk zouden kanker kunnen bevorderen, het melkvet zou het risico op hart- en vaatziektes vergroten en de eiwitten zouden de afbraak van botweefsel versnellen.

Prof. Walter Willett, voedselwetenschapper aan de Harvard University, zegt dat uit onderzoek blijkt dat er helemaal geen verband is tussen het drinken van veel melk en het voorkomen van botbreuken. Prof. Colin Campbell, biochemicus Cornell University, is zelfs van mening dat door de eiwitten in de melk een zuur wordt aangemaakt dat juist voor een afbraak van het bot zorgt. In melkdrinkende landen is het aantal heupbreuken bijvoorbeeld veel hoger vergeleken met landen waar geen melk gedronken wordt.

Beide wetenschappers zijn ervan overtuigd dat het menselijk lichaam niet gebouwd is om koemelk te drinken. Volgens hen is koemelk bedoeld voor het kalf, net zoals moedermelk is bedoeld voor de baby. De samenstelling van koemelk is ook wezenlijk anders dan die van onze eigen moedermelk. Zo zit er veel meer groeihormonen in omdat een kalf veel sneller moet groeien dan een mens. Die groeihormenen kunnen in een volwassen lichaam echter geen groei meer bevorderen, behalve de groei van eventuele kankercellen.

Volgens Campbell verhoogt het vet in melk het risico op hart- en vaatziektes. Ook prof. Katan, hoogleraar voedingsleer Wageningen Centre of Food Sciences, is van mening dat dat het vet in melk beter te vermijden is. Melk is heel rijk aan verzadigde vetzuren. Die verhogen je cholesterol en dat leidt tot aderverkalking en tot hartinfarcten. Magere melk, magere yoghurt en karnemelk zijn daarom mooie producten, aldus Katan.
[AgriHolland]

Extreem overgewicht bij jongeren moet vergoed worden

Volgens het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) moet de behandeling van extreem overgewicht (obesitas) bij jongeren bij wijze van experiment drie jaar vergoed worden vanuit de basisverzekering. Nu is dat niet het geval. Een evaluatieonderzoek moet na het experiment uitwijzen of het zin heeft, of er sprake moet zijn van vergoeding en onder welke voorwaarden.

Dat staat in een advies dat minister Hoogervorst morgen krijgt aangeboden. Het CVZ benadrukt verder dat er meer gedaan moet worden aan preventie en het op tijd opsporen van overgewicht bij kinderen. Bij de laatste meting (juli 2003) telde Nederland ongeveer 339.000 kinderen tot 18 jaar met overgewicht. Ruim 41.000 heeft obsitas (vetzucht). Hoeveel kinderen extreem overgewicht hebben en daar klachten aan overhouden is niet bekend.

Overigens is er geen wetenschappelijk bewijs voor het effect van de behandelingen van extreem overgewicht en zijn er geen erkende instellingen die dit mogen doen.

Kinderen met extreem overgewicht kunnen onder meer last krijgen van psychosociale problemen, depressiviteit, diabetes, hoge bloeddruk, huidproblemen, wonden in huidplooien, bronchitis of andere luchtwegproblemen, vetophopingen in de lever, galstenen en klachten in rug, knie of benen.

Het CVZ stelt dat de onderzoeks- en behandelcentra voor overgewicht op dit moment een eilandenstructuur vormen en pleit ervoor dat ze samengaan in een Kennis- en behandelcentrum Lichaamsgewicht. Hierin zouden zowel het Transmuraal onderzoeks- en Behandelcentrum Overgewicht bij Kinderen van het VU medisch centrum, het kenniscentrum Overgewicht van het VU, als de door het ministerie als landelijk Kenniscentrum Eetstoornissen aangewezen Robert Fleury Stichting moeten opgaan.

Tips voor een goede nachtrust

slapenEen paar tips voor een goede nachtrust:

  • Ga niet in bed liggen als je nog geen slaap hebt
  • Kun je (nog) niet slapen, sta dan op en ga iets anders doen. Doe dat wel in een andere ruimte.
  • Drink ’s avonds liever geen koffie, thee, cola of alcohol
  • Eet niet teveel voor het slapen gaan
  • Doe geen inspannende of stressvolle activiteiten een uur voor het naar bed gaan
  • Ontspan voor het slapen gaan door ofwel naar muziek te luisteren, een niet te zwaar boek te lezen, een beker warme melk te nemen, even in bad of onder de douche te gaan.
  • Wees overdag op diverse manieren (geestelijk en lichamelijk) actief
  • Een beker warme melk drinken ontspant
  • Ga iedere dag op hetzelfde tijdstip naar bed, ook in het weekend
  • Sta iedere dag dezelfde tijd op, ook in het weekend.
  • Vermijd dutjes tussendoor.
  • Ventileer goed. De slaapkamer mag niet te koud en niet te warm zijn.

Caloriechecker: 2500 calorieën per dag

2500 calorieën per dag voor mannen  2000 voor vrouwenDe basis voor een gezond gewicht is de juiste balans tussen eten en bewegen! De hoeveelheid calorieën die je eet en drinkt moet je ook verbruiken. Want als je meer calorieën eet dan je nodig hebt, stijgt je gewicht.

Mannen hebben ongeveer 2500 calorieën per dag nodig en vrouwen 2000. Dat kan meer of minder zijn en hangt samen met je leeftijd en je leefstijl. Beweeg je bijvoorbeeld veel, dan heeft je lichaam ook meer calorieën nodig!

» Check het aantal calorieën per product (Caloriechecker van het Voedingcentrum)